مباحث مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات

... و خداوند حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند... سوره رعد آیه 11

مباحث مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات

... و خداوند حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند... سوره رعد آیه 11

20- قابل توجه دانشجویان کارشناسی دانشگاه پست ..

پس از کسر مبلغ یارانه نقدی سال جاری برآورد شد

1/2هزارمیلیاردتومان درآمد اضافه دولت از محل حامل‌ها

 

 در سال جاری با توجه به اقدامات دولت، 411هزارمیلیاردریال از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی درآمد کسب خواهد شد و پرداخت یارانه نقدی به 73‌میلیون‌نفر، 398هزارمیلیاردریال هزینه خواهد داشت که به این ترتیب علاوه بر جبران کسری پرداخت یارانه نقدی به خانوار برای اولین‌بار، 12هزارمیلیاردریال نیز نزد دولت برای انجام سایر تکالیف باقی خواهد ماند. در تبصره «21» قانون بودجه سال 1393 درآمد 480هزارمیلیاردریالی از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی پیش‌بینی شده است. همچنین اجازه داده شده منابع مربوط به یارانه نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در قانون بودجه (حدود 113هزارمیلیاردریال) به‌عنوان منابع سازمان هدفمندی استفاده شود. ‌در سمت مصارف، تبصره «21»‌قانون بودجه سال 1393 مبلغ 425هزارمیلیاردریال برای پرداخت نقدی و غیرنقدی بین خانوارها در نظر گرفته است (موضوع ماده (7) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها). همچنین مبلغ صدهزارمیلیاردریال نیز برای حمایت از تولید، بهبود حمل‌ونقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی منظور شده است. (موضوع ماده (8) قانون مذکور). این رقم در سال گذشته 40هزارمیلیاردریال بود. اما عملکردی نداشت. مصرف بعدی مدنظر برای هدفمندکردن یارانه‌ها اجرای بند «ب» ماده (34) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه (سلامت) است که به این منظور 48هزارمیلیاردریال در نظر گرفته شد. البته در سال قبل نیز 50هزارمیلیاردریال برای کمک به بخش سلامت تصویب شده بود که عملکردی نداشت (جدول2). همچنین 20هزارمیلیارد ریال بابت بیمه بیکاری اختصاص یافته است.
در سال 1392 دولت ماهانه 455هزار ریال بین حدود 76/6میلیون‌نفر توزیع کرد. به عبارت‌دیگر، در سال گذشته بیش از 418هزارمیلیاردریال بین خانوارها توزیع شده است. این درحالی است که درآمد سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، آب و نان حدود 302هزارمیلیاردریال بوده است. به عبارت دیگر مصارف و منابع پرداخت یارانه نقدی در سال 1392 حدود 115هزارمیلیاردریال کسری داشته است که از محل منابع بودجه عمومی تامین شده است. در سال 1393 دولت با ثبت‌نام مجدد از مردم اعلام کرده است که افراد یارانه‌بگیر به حدود 73میلیون‌نفر کاهش یافته است. به این ترتیب منابع مورد نیاز برای پرداخت یارانه نقدی حدود 398هزارمیلیاردریال خواهد شد. همچنین با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در صورت تداوم مصرف سال قبل کل درآمد حاصل از فروش حامل‌های انرژی حدود 636هزارمیلیاردریال خواهد شد که پس از کسر مالیات و عوارض و سهم شرکت‌ها (در سال 1393 همه منابع ناشی از افزایش قیمت برق به شرکت توانیر پرداخت می‌شود). درآمد سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها از این محل حدود 411هزارمیلیاردریال پیش‌بینی می‌شود. لازم به ذکر است درآمد جدید ناشی از افزایش قیمت انرژی در سال 1393 حدود 167هزارمیلیاردریال خواهد بود که پس از کسر مالیات و عوارض و سهم شرکت‌ها، حدود 110هزارمیلیاردریال به سهم سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها اضافه خواهد شد. همانطور که مشاهده می‌شود با اقدامات مزبور، پیش‌بینی می‌شود در سال 1393 کسری پرداخت یارانه نقدی به خانوارها جبران شده و حدود 12هزارمیلیاردریال از محل افزایش قیمت‌ها و 113هزارمیلیاردریال از محل ردیف‌های پیش‌بینی‌شده در بودجه عمومی برای انجام سایر تکالیف و یا بازپرداخت بدهی‌های قبلی سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها (از جمله بدهی 57هزارمیلیاردریالی سازمان به بانک مرکزی که معادل 28درصد بدهی شرکت‌های دولتی است)‌در اختیار دولت قرار گیرد. البته شایان ذکر است که منابع فوق هنوز تکافوی تمامی مصارف پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه سال 1393 را نمی‌کند. همانطور که در جدول 2 نشان داده شد. مصارف هدفمندی در سال 1393 بیش از 593 هزارمیلیاردریال است. در حالی که با فرض تداوم مصرف حامل‌های انرژی در سال 1393 منابع سهم سازمان هدفمند‌کردن یارانه‌ها از منابع حاصل از افزایش قیمت‌ها حدود 411هزارمیلیارد ریال خواهد بود و با فرض تخصیص حدود 113 هزارمیلیاردریال از منابع بودجه عمومی به این رقم مجموعه منابع هدفمندکردن یارانه‌ها حدود 524هزارمیلیاردریال است. کسری 69هزارمیلیاردریالی پیش‌بینی عملکرد منابع قانون هدفمندی گویای این است که دولت باوجود افزایش قیمت صورت‌گرفته برای انجام همه تکالیف پیش‌بینی‌شده (حمایت از تولید، بخش سلامت و پرداخت بیمه بیکاری) با مشکل مواجه خواهد شد.


منبع :

http://sharghdaily.ir/?News_Id=34427


...


* با عنایت به مباحث مطروحه در کلاس، گزارش فوق را مطالعه نموده و در قالب 5 تا 10 سطر، نقد و تحلیل خود را بنویسید.

(مهلت پاسخگویی تا پایان خردادماه)

نظرات 14 + ارسال نظر
جعفر چوپانی شنبه 3 خرداد 1393 ساعت 18:45

با سلام
با توجه به اعداد و ارقام داده شده و همچنین آینده سیاسی کشور در مورد مذاکرات هسته ای و اقتصادی پیش بینی می شود در سالهای ابتدای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها دولت با شیب کمتری نسبت به سالهای آینده بتواند نسبت به توسعه و افزایش حمایتهای خود از واحدهای صنعتی اقدام کند اما این امید می رود که در سالهای آینده بسیاری از مشکلات اقتصادی و همچنین افزایش اشتغالزایی و کم شدن نرخ بیمه بیکاری بتوان درآمدهای حاصله را در قسمتهایی که به نوعی شکوفایی و رشد کشور را رقم می زنند هزینه کند.
افزایش درآمد دولتها از هدفمندی یارانه ها و حمایت از بخش صنعت یکی از بزرگترین رویدادهایی است که می تواند شتاب کشور را در زمینه های صنعتی و اشتغالزایی و افزایش سطح درآمدی زندگی و همچنین افزایش سطح سلامت جامعه رقم بزند که گامی است به سوی توسعه پایدار .
والسلام

انشالله

محمد باآبرو یکشنبه 4 خرداد 1393 ساعت 19:55

با سلام متن را مطالعه نمودم و به نظر طبق آمار و آنچه روی کاغذ نوشته شده امید است که دولت جدید بتواند هدفمندی را واقعا هدفمند پیش برود.البته این در ظاهر قصه است و همه چیز بستگی به این دارد که آیا واقعا می توان اینگونه که عنوان شده پیش رفت یا خیر . در مجموع نظر خاصی ندارم و برای محقق شدن این امر مهم و جدی دعا می کنم.
فکر می کنم برنامه بعدی دولت باید این باشد که بصورت درست و منطقی و با صبر افرادی را که واجد شرایط یارانه گرفتن نیستن را نیز حذف کند که این امر مستلزم مطالعه دقیق البته نیاز به توجیح و عزم ملی دارد .
به نظر بنده دولت می بایست به مردم نزدیک شود و صادقانه مشکلات سر راهش را با مردم بازگو کند و مطمئنا مردم دولت را یاری خواهند کرد. حمایت مردم از دولت زمانی اتفاق می افتد که دولت به وعده های خود عمل کند من فکر می کنم اگر دولت حتی به یک وعده مانند مشکلات دارو و تحریم های داورهای بیماریهای خاص یا بیمه سلامت جامه عمل بپوشاند مردم کمک دولت خواهند شد.

سلام و سپاس
دعا حتمن مفید فایده خواهد بود البته اگر با عمل هم همراه باشد
فراموش نکنیم که یک کشور را تک تک افرادش جلو می برند..

کبری شهبازی شنبه 10 خرداد 1393 ساعت 19:27

با افزایش نرخ اشتغال و افزایش تولیدات واحدهای صنعتی چرخ اقتصادی کشور به راه خواهد افتاد و در همین رهگذر می توان بر روی گزینه های توسعه صنعتی و اقتصادی برنامه ریزی کرد تا این کشور در کوتاه مدت و در افق سال 1400 به اهداف پیش بینی شده دست پیدا کند.

انشالله
که خواستن توانستن است..

سید محمد مهری پست قم سه‌شنبه 13 خرداد 1393 ساعت 23:05

با سلام خدمت استاد بزرگوارم مهندس کاتبی پور استاد همانطور که اعدادو ارقام نشان میدهد سالی خوب در انتظار است انشالبه همه بیکاران می روند سر کار و کسی بیکار نمونه که دولت بخواهد بیمه بیکاری پرداخت کند انشاله پس از پرداخت سهم تولید کارخانجات رونق گرفته و جوانان بیشتری شاغل می شوند و ازدواجهای بیشتری هم در راه است

انشالله

محمود اسماعیلی کجانی جمعه 16 خرداد 1393 ساعت 20:24

با سلام
با توجه به آمار گزارش فوق و اینکه در هرکاری باید حساب و کتاب باشد تا بر اساس آن بتوان برنامه ریزی درست انجام داد هیچ جای سخن نیست ولی باید در نظر داشته باشیم که اگر بخواهیم فقط اعداد و آمار را نشان دهیم و اظهار کنیم که این گونه است یا اینچنین خواهد شد برای مردم ملموس نیست و اعتمادی بوجود نخواهد آمد.
در صورتی دولت در امور اقتصادی کشور موفق می شود که بین خود وملت اعتماد ایجاد کند و این اعتماد وقتی بوجود می آید که مردم عملا آن را لمس کنند نه با حرف و آمار .
وقتی در مورد توسعه سلامتی ،بیمه بیکاری ،حمایت از تولیدو حمل و نقل عمومی و ... مردم متوجه شوند که دولت کاری انجام داده حتی اگر به اندازه تعیین شده در بودجه نباشد اعتماد کرده و به کمک دولت می شتابند در غیر اینصورت موفقیتی حاصل نخواهد شد .
بنابر این هرچند درصد کمتر از ارقام بودجه ولی عملا برای مردم در مورد (تولید ،حمل ونقل، توسعه سلامت ،بیمه بیکاری و...)کاری انجام شود باعث اعتماد به دولت شده و تعداد انصراف دهندگان از یارانه نقدی بیشتر می شود و این کمک بزرگی به دولت خواهد بود .
البته یک نکته حائز اهمیت در مورد بیمه بیکاری هم این است که اگر به تولید کمک شود و از رکود جلوگیری شود تعداد بیکاران کاسته و در نتیجه نیاز به بیمه بیکاری کمتر خواهدشد.

بحث اعتماد متقابل دولت و ملت بسیار مهم هست

باقر مهربد دوشنبه 19 خرداد 1393 ساعت 20:57

باسلام خدمت استاد گرانقدرم دکتر کاتبی پور با توجه به قول دولت مبنی بر رشد اقتصادی و خارج شدن رکود اقتصادی از تولید و فعال شدن سرمایه گذاری خارجی امید میرود با همکاری بیشتر فعالین حوزه اقتصاد از حجم جوانان بیکار کاسته شده و نیازی به بودجه بیکاری نباشد

بازگشت فرهنگ ارزشی کار به جای اصالت پول و سرمایه کلیدی ترین راه پیشرفت یک کشور است..

جواد خلیق دوشنبه 19 خرداد 1393 ساعت 21:17

با سلام احتراما با توجه به رشد سیاسی کشور و کاهش تحریمها و رشد سر مایه گذاری داخلی و خارجی و همچنین اعتماد بیشتر مردم به دولت و باتوجه به کاهش دریافت کنندگان یارانه امید میرود کشور به سوی تعالی بیشتر و افزایش اشتغازایی برای جوانان ازدواج هم بیشتر ص ورت بگیرد و از تعاد بیکاران تحصیلکرزده کاسته شده و بیکاران قبلی هم سر کار رفته تا بو دجه بیکاری هم صرف ابادانی ایران اسلامی شود انشا اله

انشالله به یاری حق تعالی

محمد صالحی یکشنبه 25 خرداد 1393 ساعت 12:00

ضمن عرض سلام
با توجه به امار منتشر شده و در صورت صحت نشان از این دارد که دولت با بر نامه ریزی دقیق سعی دارد در کوتاه مدت با استفاد ه از طرحهایی از قبیل افزایش حاملهای انرژی سعی دارد ابتداعاٌ تا حد امکان نسبت به بهبود وضعیت جامعه و همچنین پرداخت بدهی های دولت اقدام نماید و در دراز مدت نیز با ادامه روند و همچنین با تدوام و بکارگیری از آموزش های همگانی فرهنگ مصرف را در کشور تغییر داده که این امر نهایت موجب آبادانی کشور در در دراز مدت موجب آبادانی کشور خواهد گردید البته تحقق این امر مستلزم این خواهد که اعتماد متقابل بین مردم و دولت ایجاد گردد

بحث اعتماد متقابل مهم ترین اصل در مشارکت مردم و دولت در اجرای موفق هر طرحی است..

غلامرضا ائینی سه‌شنبه 27 خرداد 1393 ساعت 14:51 http://aeiny.blogfa.com

با سلام خدمت استاد گرامی دکتر کاتبی پور به نظر من درامد دولت بجای اینک افزایش قیمت حامل های انرژی باشد بایدروی افزایش صادرات غیرنفتی وافزایش تولیدملی باشد جون افزایش حامل های انرژی علاوه براین ایجاد تورم وافزایش قیمت تمام شده کالاهای داخلی وتاثیر منفی روی اشتغال وتولیدمی گذارد درحال حاضر درامد ناشی از هدفمندکردن یارانه باید صرف تولید شود چون افزایش تولید باعث افزایش درامد ملی وکاهش بیکاری می شوده از

البته بحث افزایش قیمت حامل ها به طور مطلق مطرح نیست و بیشتر بحث واقعی سازی قیمتها و سر به سر شدن هزینه های تولید مطرح می باشد.
در عین حال فرمایش شما متین است ..

حسین محمدرحیمی چهارشنبه 28 خرداد 1393 ساعت 17:59

با سلام خدمت استاد محترم . همانطر که اطلاع دارید این طرح برای اجرا در گشور ما بطور سریع کارشناسی نشده به اجرا در آمد . و حالا باید دولتمردان ما اعتماد مردم را برای اجراء فازدوم زیساختهای لازم را در جامعه برای کسب اعتماد مردم فراهم نمایند . حفظ ارزش پول ملی کنترول توروم . ایجا د آرمش ونظارت بر قیمتها ی بازار. ثابت نمودن نرخهاهای نجومی حاکم بر بازار. بدست آوردن اعتماد مردم. برای خروج از این وضعیت لازم خواهد بود.

بحث کسب اعتماد بسیار مهم می باشد

کامران ملاکاظمی شنبه 31 خرداد 1393 ساعت 22:08

با سلام واحترام حضور شما استادمحترم
دادن یارانه نقدی کار بسیار اشتباهی است هر چند مبلغی که الان تعلق میگیرد ناچیز هست ولی در کل برای دولت سنگین است .یارانه باید بصورت شارژی و غیر قابل برداشت باشدو یک سقفی نیزداشته ونقش ان بیشتر در حامل های انرژی تاثیر گذار باشد و افراد نیاز مند واقعی نیز شناسایی شوند.و دولتمردان نیزاز ورود کالای لوکس و بی کیفیت و خارجی جلوگیری کنند وبا یاری ملت به خصوص این جوانان پر شور و مومن ودور از اختلافات حزبی وجناحی کشوری سربلند بسازند.

انشالله به یاری خداوند متعال ..

داود بهرامی شنبه 31 خرداد 1393 ساعت 23:16

با سلام احتراما استاد فرهنگ کار در بین ما لرها بسیار قوی است و مادر کوهها هم کار می کنیم انشااله به یاری خدا اشتغال رونق گرفته و جوانالن جویای کار سر کار رفته و. بیکاران قبلی هم شاعل بشوند و هدفمندی یارانه ها هم شکل واقعی به خود بگیرد و سهمی برای افراد دارا در نظر نگیرند تا بودجه بیشتر در اختیار محرومان و ما کارمندان قرابگیرد استاد زود تمام شد و ما ناراحت از ندیدن شما انشاله در مقطع کارشناسی ارشد دور هم باشیم و خو.ش بگذرونیم

البته مثل اینکه شما علاوه بر کار به خوش گذرانی در سر کلاس هم قائل می باشین!
:)
به امید دیدار دوباره .. انشالله

میریحیی اوجاقی یکشنبه 1 تیر 1393 ساعت 22:17

با عرض سلام خدمت استاد عزیز و دست داشتنی
به نظر بنده نکته قابل توجه این است که امید به جامعه برگشته است و دولت باید هوشمندانه از این امتیاز استفاده کرده و با اطلاع رسانی صادقانه مردم را در راستای امور قرار دهد چون که تک تک افراد جامعه در میزان پیشرفت سیاستهای دولت تاثیر گذار هستند
حتما فردایی بهتر از امروز خواهیم داشت.

انشالله .. با مشارکت فرد فرد مردم در امور

محمدرضا باستانه دوشنبه 2 تیر 1393 ساعت 09:49

در صورتی در امور اقتصادی ، کشور موفق می شود که بین دولت و ملت اعتماد ایجاد شود و این اعتماد وقتی بوجود می آید که مردم عملا آن را لمس کنند نه با حرف و آمار که متاسفانه این امر تا به اکنون حاصل نشده است .

عدم اعتماد دو سویه ملت و دولت، امر مهمی است که ریشه ی تاریخی دارد..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد